Sport / beweging

Onderzoek en jarenlange ervaring heeft klaar en duidelijk uitgewezen dat sporten en bewegen kan, mag én moet bij kinderen, jongeren en volwassenen met muco.

Lichamelijke activiteit is voor iedereen gezond, dat is algemeen bekend. Onderzoek wees uit dat regelmatig bewegen het risico op hartaandoeningen, hersenbloedingen, diabetes en bepaalde vormen van kanker vermindert.

Als je muco hebt, is sporten en bewegen nóg belangrijker. Meer specifiek verhoogt het het inspanningsvermogen, met minder risico op kortademingheid, versterkt het de ademhalingsspieren en maakt het de slijmen mobieler. Bewegen bevordert ook de weerstand, is goed tegen vermoeidheid, wakkert de eetlust aan, verbetert de slaapkwaliteit en helpt osteoporose voorkomen. Sporten zorgt ook letterlijk en figuurlijk voor ontspanning en geeft meer zelfvertrouwen. Actief bewegen is dus letterlijk levens-belangrijk als je muco hebt. Een must voor iedereen... en voor sommigen misschien eerder last, maar voor velen ook lust!

In het sportdossier in Contactblad nr 160 gidsen specialisten je door de heilzame effecten en (veel) do's en (weinig) don'ts van sporten en bewegen bij muco. Minstens even stimulerend en inspirerend zijn de vele getuigenissen van kinderen, jongeren en volwassenen met muco die elk op hun eigen manier en met hun eigen mogelijkheden aan hun conditie werken, met vaak schitterende resultaten... én er plezier aan beleven.

Behalve duiken, zijn in principe alle sporten geschikt voor mensen met mucoviscidose. Wel worden tropische zwembaden, bubbelbaden en jacuzzi's afgeraden, o.w.v. het infectiegevaar. Voor je begint met intensief sporten, wordt ook best bekeken met de mucospecialisten wat de mogelijkheden zijn.